Nuff is not Enuff

Selasa, Februari 07, 2017

Sebab tu aku tak suka masak.

Assalammualaikum.

Benci. Eh bukan benci kat korang.. Cuma aku benci kat diri aku ni.. Bebal sangat part masak2 lauk ni... Arghhhhhhhh

Sakitnya hatii!!! Dah la tak kenal jenis ikan.. Ikan ni pon dapat free je masa babah gi terengganu aritu, die ade pergi jeti. Nelayan baru naik. Die beli ketam je, dengan ikan sikit2.. Lepastu tetiba ada nelayan lain, hulur plastik sebungkus, org tu kata "amik la bang .. Rm10 je".. Babah pon beli la. Bila tengok dalam tu berlambak ketam.. Ade dekat 15 ekor kot? Tp tak besar sangat.. Lepastu ada sekor ikan besar dan 2 ekor ikan kecik.. (Tak tau jenis ikan, maafkan saya 😂😂).. Murahkan? Kalo kat sini mesti dah rm50++ tu.

Jadinya ikan yg besar tu dapat la belah 4 . semalam goreng tp masyaAllah banyaknyer tulang.. Aku ni dah la juara tercekik tulang.. Makan semalam siap pakai cermin mata sbb nak suap inara dan Niyaz.. Manis isi ikan tu.. Sedap.

Jadinya tadi, pagi2 pergi kedai cari daun kesum tomato, kunyit hidup. Cadang nak buat asam pedas sebab sesuai sangat isi ikan tu manis2 buat asam pedas. Aku ni pestime masak ni tau! Sepanjang 5 tahun kawen.. Hahahaha

Sebelum masak tu, bg msg kat umi tanya ikan jenis apa.. Saja nak tau. Lagipun senang nak gugel resepi nya.. Haha.. Yerlah, mana la tahu asam pedas setiap ikan kena masak cara lain2 ker.. Hahahah.. Bongok jugak aku ni kan? Hahaha..


Umi kata ikan parang.

Oklah mari masak.. Cara die kebanyakkan semua sama je.. Tumbuk itu ini, goreng terbit minyak. Tapi tadi aku rasa tak garing sangat lagi la.. Dah tu tuang air dan air asam jawa.. Kacau2 tapi rasa die pelik la.. Siyes.. Gugel lagi ada yg suh masukkan sesudu gula *ni bila kenang ni yg rasa nak sedih nak marah semua ni.. Grrrr..

Lepastu bila da didih tu rasa die tak sedap wei.. Aku cakap ngan babah, "cer rasa.. Kalo tak sedap ayu nak buang.. Sebab belom masuk ikan.. Ikan tu kang goreng je la. senang! " **fedap dah ni

Babah tak tau la amik hati ke apa.. Die kata "ada rasa dah ni. Takpe, tunggu die mesra" katanya.. Siap sambung "jangan buang, nati leh masukkan mi ke".. Buat lawak ke abang oi?? Ke perli???!!!

Ok lah.. Aku pon didihkan lah lagi dan masukkan ikan dan tomato. Bila rasa semua cam ok je. Boleh laa.. Tapi ada yg kurang, tak tau kat mana ntah..

Kendian, tibalah waktu makan malam.. Babah pun makan.. Die diammm je.. Aku tanya, "bagi lah komen!" Die cakap, "boleh la, ada jugak rasa ni".. Pastu aku pon cuba, yarkk apesal leh manis ni? Asam pedas tapi manis? Mungkin rasa isi ikan tu kot + gula sesudu td? Ni yang buat aku bengang ni

Huwaaaa benci sebab frustkan babah.. Benci benci!!

Babah kata "takpe, nanti masak lagi"..

Huh, cakap senang la. Ni mesti tak sedap sebab die suh aku letak buh asam keping. Die kata mmg kena letak asam keping.. Apesal aku gugel blog dan tengok buku resepi takde letak asam keping? Asam jawa ajerlah! Mandai2 je babah ni! 

Ikutkan ati aku nak buang je.. Menyampah la heh.. Tu tadi masa kemas2 dapur lepas makan tadi tu, aku tenggekkan balik periuk tu, bancuh air asam jawa, letak lagi dan tambah garam sebab nak kurangkan rasa manis tu.. Huh

Pastu aku rasa cam ok.. Aku harap esok makan cicah lempeng sedap la.. Kalo tak aku humban je kat sinki, dah pergi lah kau dengan tenang. Gudbye forever asam pedas. Huh!

Buruk perangai kan? Sendiri tak pandai masak tapi nak emo2 salahkan makanan.. 😂😂.  Ai is sadddddd tau tak!!! Grrrrrrr

Yang resepi ni pon banyak sangat versinya heh. Takleh ke sejenis je resepi? Sambal tumis pon tak habes lagi khatam lagi versi2 yg ada, dah masuk versi asam pedas pulak. Matilamakkkkkkk..

Hate cooking! 


Nah la asam pedas pestime masak. Rupa ada, tapi rasa takde.. Ape yang kurang pon tak tau lah. Mungkin sebab aku tak suka masak kot? 😂😂😂

Tiada ulasan: