Nuff is not Enuff

Ahad, Februari 12, 2017

Sejenis sayang barang

Assalammualaikum..

Aku selalu bercita-cita nak buat umah lebih kemas dari sebelum ni.. Maksudnya nak buang barang2 yang tak perlu, nak besarkan ruang sikit, nak pastikan benda2 yg ada adalah betul betul perlu SAHAJA!

Tapi aku tak boleh la.. Sebab aku jenis sayang barang. Seboleh mungkin aku nak simpan. Kecuali kalo da bebetul rosak baru aku buang.. Contohnya tadi, masa lipat2 baju inara yg dah kecik (Yang sebenarnya baju tu pun recycle dari Niyaz 😂).. Aku nak simpan, tp untuk siapa? (Ehem, inara bongsu ya) .. Misalkata nak bg org, org nak ke pakaian terpakai. Kat mata aku masih cantik, tp kat mata org mungkin layak buat kain buruk jer.. 😂😂.. Nak bg rumah anak2 yatim pun tak sesuai pulak.. Better bagi yang baru kalau niat sedekah.. Betul tak? Nak buang sayang.. Sebab baju tu ada memori.. Niyaz dan inara jalan kedek2. Ahhhh cepatnya memasing membesar .. Rinduuuuuu

Haritu masa buang baju newborn kat rumah opah, aku campak dalam tong sampah lepastu belek balik, campak balik , amik balik.. Last2 mak aku campak, tutup plastik tu dan buang.. 😂😂.. Haha

Hati tersiat sayuu gitu..

Sama jugak dengan baju2 aku yg dulu. Zaman pakai baju kurung tp kain belah.. Nak jual/bagi orang, nati yg pakai tu dapat dosa, aku pun dapat dosa.. 😂😂 tapi kalo nak buang cantik kot? Ada yg fully beads tau. Semua jahit sendiri.. Berat pulak tu.. Baju ikut cutting. Almaklom, walaupon dulu chubby tp masih cutting menarik ok? Hahaha.. Cuba kalau sekarang? Koyak la kalo pakai.. 😂😂

Baju nikah pon terperuk je kat situ.. Padahal yg baju pengantin lelaki dah naik lusuh siap ada tahi lalat lagi sbb selalu berpakai 😂.. Apesal lelaki badan mesti menten? Jawapannya sebab die tak beranak.. PAHAM??? * tetiba garang.. Haha

Pastu aku selalu pikir, benda ni kena simpan.. Kalaupon tak perlu sekarang, mesti perlu kemudian.. Nati bila suatu hari nak pakai, baru lah cakap "haaa, naseb baik simpan. Naseb tak buang".. 😂😂.. Konsep die simpan dulu, guna kemudian. Yang penting bila nak guna dah ada. Paham tak? Hahaha

Mainan bebudak pun sama. Padahal benda kecik je tp sentimental value tu buat aku mental tau.. Ade sekali tu kemas2 lego kekecik tu.. Niyaz dulu bukan jenis pengutip, tp si inara pengutip tegar. Semua nak masuk mulut. So bahaya la.. Nak taknak kena buang, sbb da banyak hilang. Lagipun asik terpijak je.. Sakit.. Jadinya masa nak buang tu, imbas la kenangan. Yess, aku ingat semuanya..
Lego ni, mak usu Izzah die beli. Mak usu baru tingkatan 1. Die ada kelas sukan dekat bangunan futsal depan aeon big tu. Jadinya masa nak balik tu, die menyinggah la kejap. Masuk dalam aeon big die jumpa set lego ni, toys yang paling murah kat situ.. Die beli guna duit yg die kumpul, tuk bagi adiah kat Niyaz sebab anak buah sulung. Terharu kan baca? Ape la perasaan mak usu kalo tahu dah buang  yang tu? Mesti sedih kan? 😭.. Die tak tahu ni, jangan bgtau die ya ..haha

Sis sedar rumah sis kecik, tapi sis masih hidup dalam memori ni.. Cemana sis nak buat ya?? 😂😂.. Ade aku tengok org hati kering.. Baju padahal masih baru , pakai 2-3 kali leh asing tepi nak bagi org.. Aduhai.. Kalo aku kaya pun aku tak rasa nak buat camtu. Membazir dan sayanggggggg sangat..

Setiap satu ada memorinya.. Nak ditinggal sayang. Nak dikenang, rumah bersepah.. Hahaha

Babah bebaru ni ada la kemas bilik opis die tu.. Masa die kemas aku tak tengok, tapi die keluar bawak beg plastik besar.. Aku masa tu tengah masak.. Konon nak intai sikit apa la yg die buang.. Tapi aku usaha tuk keraskan hati.. Jangan tengokkkk.. Kang kalo ada benda aku, mesti aku nak simpan dan bawak keluar.. Hahaha.. Bukan boleh aku ni.. Jadi biar je die buang.

Trust me. Benda yang aku simpan tu sbenarnya bukan nya aku pakai pun.. Baju yg tak pakai ni pun semua dah la tak muat, memenuhkan almari je pulak tu. Kan bagus kalo 2 pintu baju aku, jadikan 1 pintu baju babah, dan 1 pintu baju aku? Kan da jimat ruang? Betol tak?

Aishhh.. Dalam pala otak nak buat macam2 nak hias rumah..babah tak bg sebab bukan rumah sendiri. Tapi nak tunggu umah sendiri bila? Kan bagus kalo prektis dulu.. Hahaha.. Tapi kalo nak kemaskan sekarang pun tarak guna, sebabnya anak2 tengah melasak mintak hampon.. Terutama inara.. Aku punya meja makan, kusi dah naik atas terbalikkan.. Macam kita susun kat sekolah tu, kalo nak menyapu lantai.. Haa, camtu lah buat sbb die memanjat je skang.. Dah jatuh pun tak serik.. Eeee geram!!!!


Tengah usaha nak beli kabinet dapur nak simpan semua periuk2 loyang2 masa baking dulu, plastik2 tipuware yg takde tutup, nak buang je. Tapi tulah, kalo buang, susah pulak nanti nak tapau apapa... Huwaaaaaaaaa.. Tensennya..

Eric cheong tu da tak buat deco deco ke eh? Nak upah die mahal tak? Hahaha


Tiada ulasan: