Nuff is not Enuff

Jumaat, Februari 03, 2017

Tak pernah menjadi kalau masak sambal tumis, kecuali.....

Assalammualaikum..

Muahahaha.. Tajuk tak agak2. Ok la.. Aku mmg bebal tahap mintak hampon bodohnya kalau bab masak sambal tumis. Mmg bengap la pendek kata.. Haha

Tak tau nak sedih ke nak gelak.. Kalo aku kompilasikan pasal sambal tumis aku, mesti korang gelak guling guling.. Bongok nih. Sampaikan aku selalu kagum kalo nampak orang buat sambal petai udang, sambal bilis, dan sambal2 lain tu.. Siap tenung lama2 gambar dorang tu.. Apesal aku tak pandaiiiiiiiii...

Ade sekali tu, masa tengah cod produk dms kat tukang masak ni, siap tanya tips lagi. Anak2 die pon pandai masak sambal. Ajerrr gerammmmm je nengoknya.. Pastu macik ni kata, "ape yang susah, blend cili kering, bawang, belacan, goreng terbit minyak bla bla bla....". Yerrr, yang senang tu la susah bagi saya tau.. Huwaaaaaaa

Dah la kalo gugel (yes, aku gugel) ada macam2 versi. Takyah g jauh la.. Umi aku ngan mak mertua je dah dua versi.. **pitam 😂😂..

Cam umi, rebus cili kering pastu blend dengan bawang banyak2, lepastu terus masak dalam minyak panas atas api yg kecik, lama berejam rejam sampai terbit minyak. Sampai bau wangi. Lepastu die just simpan dan bila nak masak, amik secedok lepastu bubuh binatang dalam tu, dan kacau2 siap dah. Ni versi ready made la umi buat. Kalo nak buat mee goreng, nasi goreng semua senang dah. Sebab tu dulu masa belom kawen, aku berlagak la sbb aku masak apapapon sedap.. Padahal guna sambal umi.. Kahkah *pecah rahsia

Manakala, yang mak mertua pulak. Rebus cili kering, lepastu blend dan tapis biar kering airnya kendian terus simpan dalam peties. Misalkata nak masak, baru tumbuk bebawang. Tp masa nak masak tu makan masa la sebab nak tunggu sampai pecah minyak..

Tapi kalo ku malas nak blend, aku beli je cili kisar yang brand puteri tu. Gugel kata (gugel lagi .. Haha) cili kisar ni sedap dah ada garam, asam gula semua. Tapi tetap tak sedap jugak aku masak 😂😂

Selalu aku buat versi umi, tp ntah la apesal tak menjadi. Kadang macam lebih bawang, rasa maung je.. Kang kalo lebih cili pedas pulak. Lepastu kalo masak api kecik pun selalu hangus, api besar lagi lah. Pastu kang nak masuk air asam jawa dah satu hal lagi. Terlebih masam, terkurang takde masam pulak. Gula lagi satu penjahat! Grrr!! babah kata nak sedap bubuh gula, tapi aku tak suka manissssss.. Tapi kalo buh sikit, rasa die tak naik dan tak kilat.. Pendek kata aku mmg bengang la kalo masak sambal tumis. Ade tu masak sambil menanges.. Rasa sikit tak sedap. Tambah itu ini tak sedap. Last2 buang je.. Tak tau salah kat mana 😭😭.. Memang tak sedap lah everytime masak sambal. Rasanya punca garingkan sampai pecah minyak lah kan?  Fedap!!!

Ni tadi blend cili kering, lepastu blend asing dengan bawang, kendian letak belacan sikit. Ikut cara mak mertua pulak. Takyah masak. Terus simpan peties. Nati cuba yang ni pulak. Mana tau sesuai.. **sesuai waklu, ingat ni set dms ke? Hahaha..

Tapi, dalam pada tak pandai masak sambal tu, rasanya yang sejenis lauk ni je ku expert. Iaitu sambal sardin 😂😂.. Dan hari ni terasa cam terlebih sedap pulak.. Mungkin sebab buh belacan kot? Hahaha

Dan bawah ni, antara gamba2 sambal yang syodoh .. Tengok pon dah tau tak sedap.. 😂.. Ade lagi tapi banyak dah buang sebab bengang.

Atas ni telur masak sambal kicap. Siap pesan kat babah.. Ni bukan hangus tp sebab kicap.. Sebab ade sekali masak hitam camni, terhangus.. Lepastu rasa die dah split. Ada part yg masin sangat, ada yang manis sangat, ada yg pahit. Babah lagi biadap, die siap cakap 'uwekkk'.. Hamboi.. Daku siap bg jelingan maut lagi.. Haha


Yang ni masak nasi lemak lauk sambal telur puyuh. Guna banyak minyak konon kata sedap.. Konon je.. Yg ni babah take over sebab die yg ejas. Manisssss tp die kata sedap. Ingat ni manisan ker? 😂😂

Ok lah.. Kalo berjaya masak sambal sedap guna cara mak mertua tu, nanti ku bgtau ya.. Takpe la, bodoh bodoh dulu, pandai2 kendian.. Lagipon semua ni kena prektis. Dah siapa yang malas belajar masa remaja? Hakuuuuu jugakkkkk...

Kbye..






Tiada ulasan: